De Dienst Toeslagen heeft brieven gestuurd naar mensen die mogelijk nog in aanmerking komen voor de zorgtoeslag over 2025, maar deze nog niet hebben aangevraagd. Zij kunnen dit alsnog via Mijn toeslagen doen tot en met 31 december 2026. Dat geldt mogelijk ook voor u. U kunt bijvoorbeeld ook zorgtoeslag krijgen als u met een inkomensdaling te maken hebt gehad, bijvoorbeeld doordat u minder bent gaan werken of door een echtscheiding. Check of u zorgtoeslag kunt krijgen, maak een proefberekening en verminder de premielast van uw zorgverzekering.
Bent u 18 jaar of ouder en heeft u een Nederlandse zorgverzekering? Dan kunt u recht hebben op de zorgtoeslag. In 2025 bedroeg deze toeslag maximaal € 131 per maand als u alleenstaand bent of € 250 per maand als u een toeslagpartner heeft. Naast de genoemde voorwaarden moet u ook voldoen aan een inkomenseis en een vermogenseis.
Tip
U kunt ook een proefberekening maken voor uw recht op huurtoeslag en het kindgebonden budget. Wilt u deze toeslagen nog aanvragen voor 2025? Dan heeft u daarvoor nog tot en met van 31 december 2026 de tijd. De kinderopvangtoeslag vraagt u overigens aan binnen 3 maanden nadat uw kind voor het eerst naar de kinderopvang gaat.
8 oktober 2026

Wettelijke rente is een vergoeding die u in rekening kunt brengen aan een schuldenaar, als deze niet of te laat heeft betaald. Het kan dan gaan om het betalen van een lening, het voldoen van een factuur, maar ook om het vergoeden van schade. De wettelijk rente is op zichzelf ook een vorm van schadevergoeding, namelijk vertragingsschade. De hoogte van de wettelijke rente wordt bepaald door de relatie van de betrokken partijen. Sinds 1 juli 2026 bedraagt de wettelijke rente 10,4% voor handelstransacties bij overeenkomsten tussen bedrijven of met overheidsorganisaties. De wettelijke rente voor niet-handelstransacties bij overeenkomsten met particulieren c.q. consumenten bedraagt 4%.
Tip
U mag de te vergoeden rente bij niet of te late betaling zelf bepalen en vastleggen in de overeenkomst. Die rente is dan bepalend. Maar mocht u geen rentebepaling hebben opgenomen? Dan kunt u altijd terugvallen op de wettelijke rente.
6 oktober 2026

Wellicht overweegt u om uw bedrijf te verduurzamen. Maar waar moet u beginnen en welke maatregelen kunt u precies treffen die passen bij uw bedrijf? Om deze vragen te beantwoorden heeft het ministerie van Klimaat en Groene Groei de MKB Klimaatwijzer ontwikkeld. Deze adviestool is het ideale startpunt om te ontdekken welke maatregelen geschikt zijn voor uw bedrijf en welke subsidies beschikbaar zijn om ze uit te voeren. Ook vindt u er voorbeelden van andere mkb-ondernemers. Zij laten in korte video’s zien hoe zij hun bedrijf hebben verduurzaamd. Daarnaast kunt u, voordat u de adviestool gebruikt, eerst vaststellen hoeveel CO2 uw bedrijf uitstoot door de CO2-calculator van het Klimaatplein te gebruiken.
Tip
Wilt u uw bedrijf verduurzamen en een beeld krijgen van de mogelijkheden die u daartoe heeft? Gebruik dan de adviestool MKB Klimaatwijzer om hier inzicht in te krijgen.
1 oktober 2026

Incassodienstverleners moeten ingeschreven zijn in het Register incassodienstverlening van Justis om buitengerechtelijke incassowerkzaamheden te mogen verrichten. Een niet-geregistreerde (of geschorste) incassodienstverlener handelt onbevoegd. Vanaf 1 oktober 2026 heeft dit tot gevolg dat de schuldenaar geen incassokosten en oplopende rente hoeft te betalen. De schuldenaar moet wel de oorspronkelijke schuld betalen. Het betalingsverzoek moet uitdrukkelijk informatie over de incassodienstverlener bevatten en zijn/haar registratienummer. Zo kan de schuldenaar nagaan of de incassodienstverlener is geregistreerd.
Let op: gerechtsdeurwaarders en incassoadvocaten staan niet in dit register. Zij zijn hiervan vrijgesteld omdat zij al aan strenge kwaliteitseisen moeten voldoen en zijn geregistreerd in hun eigen beroepsregisters.
Tip
Wil je een incassobureau inschakelen? Check dan eerst even op het bureau geregistreerd is in het Register incassodienstverlening.
29 september 2026

Bent u btw-ondernemer en hebben ondernemers in een andere EU-lidstaat in 2025 aan u buitenlandse btw in rekening gebracht? Dan kunt u die btw terugvragen via de Belastingdienst door in te loggen op een speciale website. De Belastingdienst werkt aan een nieuw IT-systeem, waardoor ook de wijze waarop u teruggaaf van buitenlandse btw moet aanvragen gaat veranderen. Maar zolang dit IT-systeem niet klaar is, blijft de bestaande werkwijze van kracht. Zodra het teruggaafverzoek is ingediend, stuurt de Belastingdienst dit verzoek binnen 15 dagen door naar de belastingdienst van het EU-land waar de btw wordt teruggevraagd. Duurt dit langer, dan maakt u mogelijk aanspraak op coulancerente. De teruggaafverzoeken moeten uiterlijk op 30 september 2026 bij de Belastingdienst zijn ingediend. Uitstel is niet mogelijk.
Tip
Hebben ondernemers uit andere EU-lidstaten in 2025 btw aan u in rekening gebracht? Zorg er dan voor dat u die btw uiterlijk 30 september 2026 hebt teruggevraagd.
24 september 2026

Op 29 september 2026 start om 9.00 uur de tweede aanvraagronde van de razend populaire Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). De subsidie is bedoeld voor de aankoop of (financial) lease van een nieuwe uitstootvrije vrachtauto en is een percentage van de verkoopprijs. Dit percentage is afhankelijk van het type vrachtauto en de grootte van uw bedrijf. Voor middelgrote ondernemingen varieert het subsidiepercentage tussen 12% (maximale subsidie € 29.900) en 21% (maximale subsidie € 83.200). Bij kleine en non-profitorganisaties varieert het subsidiepercentage tussen 14,8% (maximale subsidie € 36.900) en 29% (maximale subsidie € 115.200). In het geval van lease moet de leasemaatschappij de subsidie aanvragen.
Tip
Waarschijnlijk is – net als in voorgaande jaren – de subsidiepot al binnen enkele dagen leeg! Zorg er dus voor dat u de aanvraag tijdig voorbereidt. Gebruik hiervoor de Checklist AanZET, zodat u op 29 september a.s. om 9.00 uur uw aanvraag snel en soepel kunt indienen.
22 september 2026